3 asja, ilma milleta on strateegiline planeerimine väärtusetu


Strateegilist planeerimist on pikalt peetud üheks organisatsiooniedu peamiseks elemendiks nii äri-, riigi- kui ka kolmandas sektoris. Samas on majanduslikus keskkonnas, kus paljud on tuleviku suhtes muutunud järjest ebakindlamaks, selle olulist kahtluse alla seatud ning pikaajaline strateegiline plaan on jäänud tagaplaanile. Eelarvamus on see, et tekkinud olukorras on pikaajaline strateegia kasutu, kuna keeruline on ette aimata, milline on homne olukord, ning seetõttu eelistatakse olemasolevast inertsist edasi minna.

Tegelikkuses võib selline mõtteviis aga suurt kahju tekitada. Muutuv keskkond on just üks teguritest, mis tõstab strateegilise planeerimise väärtust ja olulisust.

Miks? Sellepärast, et nendel, kes sellises olukorras “vana rasva pealt” edasi lähevad, on suurem tõenäosus hätta jääda. Kui tuua paralleele ärimaailmast, siis Nokia on tõenäoliselt üks enimtuntud organisatsioon, kes ei muutnud oma strateegiat selle järgi, kuidas maailm tema ümber muutus. Nemad on ka musternäide sellest, kuidas “me oleme alati nii teinud” suhtumine suure ja tugeva organisatsiooni hukule viis.

Täpselt sama kehtib mittetulundussektori kohta. Selleks, et säilitada oma mõju ja jätkusuutlikkus, on oluline kaasajastada oma strateegiline plaan. Vastasel juhul võib organisatsiooni väärtuspakkumine ühiskonnale oma aktuaalsust kaotada ning organisatsiooni edu jäljetult hajuda.

Selleks, et strateegilise planeerimise protsess soovitud tulemusi tooks, on oluline pidada silmas kolme tegurit, mis on kriitilised toimiva strateegia koostamisel:

nr1Välistegurite põhjalik analüüs. Organisatsioonistrateegia koostamist on oluline alustada lähtepunktist, kust vaadatakse kõigepealt organisatsioonist väljapoole. Selleks, et planeerida oma tegevusi ja arengut, on esmalt oluline aru saada, kuidas saaks seda kõige paremini ümbritseva maailma vajadustega sobitada. Seega on oluline rõhk strateegilise planeerimise protsessis sellel, et tuleb ausalt ja eelarvamusteta enda ümber ringi vaadata.

nr2Valmisolek muutusteks. Strateegilist plaani ei koostata tõdemaks, et “me teeme õiget asja, ja peaksime nii ka jätkama”. Väga tihti ilmub erinevate tegurite analüüsi käigus vajadus mõningaid protsesse ja tegevusi kardinaalselt muuta. Kui asutakse strateegilise plaani koostamise juurde, siis valmidus selleks peab olema. Vastasel juhul on strateegia väärtusetu.

nr3Kogu organisatsiooni kaasatus. Väga tihti juhtub, et strateegiline planeerimine organisatsioonis jääb kitsa inimeste ringi tegevuseks. Seda tehakse suletud uste taga ja ülejäänud meeskonnale kantakse valmis tulemus ette. Loomulikult ei pruugi tiimi kaasamine sellise strateegiaga olla kõige entusiastlikum. Kui aga kaasata meeskond protsessi veel hetkel, kus muutusi on veel võimalik sisse viia, siis sel viisil valminud strateegia on palju arusaadavam ja lähedasem kogu organisatsioonile ning selle edukuse tõenäosus on samuti palju suurem.

Strateegiline planeerimine võib mõnikord osutuda MTÜ jaoks protsessiks, millega on keeruline alustada ning milleks sobivaid tööriistu ei osata valida. Sellest, kuidas täpsemalt võiks üks vabaühenduse strateegiline plaan välja näha ning kuidas seda kokku panna, räägime novembris toimuval strateegilise planeerimise koolitusel Jõhvis (MTÜ esindajale koolitus tasuta).

One thought on “3 asja, ilma milleta on strateegiline planeerimine väärtusetu

Lisa oma kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s