Kuidas muuta mittetulundusorganisatsioon efektiivsemaks?


Time for changeÜhes varasemas postituses kirjutasin tunnustest, mis näitavad, et organisatsioon vajab muutusi, et saada jätkusuutlikumaks. Kuid mis võiksid olla need esimesed sammud, millega alustada teekonda tulemuslikkuse poole?

Selles postituses püüan anda sellele küsimusele mõned võimalikud vastused. Kindlasti ei ole see nimekiri aga ammendav. Oled teretulnud kommentaarides teada andma, mis tegevused Sa veel siia lisaksid.

Keskendu olulisele

Üks oluline soovitus on vaadata oma tegevus kriitilise pilguga üle: mis on tõepoolest vajalik ja mis on see, ilma milleta saab hakkama? Küsimus, mida võiks iga projekti või tegevuse puhul endale esitada, on järgmine: “Millise eesmärgi saavutamist me sellega toetame?”. Sellise hindamise tulemusena võib selguda, et paljusid asju teeme me harjumusest, jätkates traditsiooni, mille sisuline väärtus on ajaga kadunud.

Selline “audit” annab tihti hämmastavaid tulemusi – võib selguda, et organisatsioon saab oma tegevuste mahtu vähendada kuni 50% ja sealjuures oma töö tulemusi parandada, kuna nii avaldub võimalus keskenduda kõige olulisemale.

Küsi nõu (aga mitte liiga palju)

Väliseksperdi hinnang olukorrale võib osutuda väga kasulikuks. Ta võib näha ära asju, mis igapäevaselt peadpidi organisatsiooni asjades sees olevale inimesele kahe silma vahele jäävad. Välise kompetentsi kaasamine tasub eriti ära siis, kui kavandad suuremaid muutusi – näiteks kui soovid oma MTÜsse tuua sotsiaalse ettevõtte jooni või plaanid tegevussuuna muutust. Samuti on see kasulik olukorras, kus tunned, et oma oskustest ja teadmistest puudu jääb.

Samas tasub märkida, et nõu küsimisel ei tasu samuti imele loota. Selleks, et ka pärast konsultandi tööperioodi saaksid õiges suunas edasi minna, püüa olla nõustamisperioodil võimalikult kaasatud: süvene protsessi, mõtle kaasa ja analüüsi konsultandi soovitusi ka oma vaatenurgast. Kindlasti tasub konsultanti usaldada, kuid pea meeles, et tema on enamasti üldise (ettevõtlus-, juhtimis-, arengu- jms) valdkonna ekspert, kuid oma organisatsiooni eripärade ja kitsa tegevusvaldkonna asjatundja oled Sina.

Koosta korralik äriplaan

Just nimelt: ÄRIplaan mittetulundusühingule. Vabaühenduse tegevuses lähtume me eelkõige sihtrühma vajadustest ning nii peabki olema. Samas planeerides pikaajalist ja jätkusuutlikku arengut peame me võtma arvesse kogu pilti.

Võta aega, et analüüsida põhjalikult sihtrühma vajadusi ning ümbritsevat välikeskkonda. Hinda, kes võiks olla huvitatud Sinu pakutud lahenduse eest maksmisest. Kas keegi juba pakub midagi sarnast? Mis Sind nendest “konkurentidest” eristab? Mis on see infrastruktuur, mida Sa vajad ning kuidas peaks organisatsiooni töö optimaalselt olema korraldatud? Teisisõnu, mõtle oma ühingu jaoks kõik läbi nii, nagu tegemist oleks päris äriga. See annab sulle hea võimaluse keskenduda organisatsiooni tegevuse optimeerimisele selle asemel, et mõelda üksnes sellele, mida on vaja sihtrühma probleemide lahendamiseks.

Lisa oma kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

w

Connecting to %s