NextDrop: sotsiaalne start-up, mis lahendab veevarustuse probleeme arengumaades


NextDrop logoKas kujutaksid ette, et saaksid kraanivett tarbida ainult iga 5 päeva tagant? Indias näiteks on selline olukord täiesti tavapärane. Kuna sageli ei teate ette, millal täpselt vesi torudesse jõuab, siis veedetakse kraani juures oodates tunde. NextDrop on Indiast alguse saanud sotsiaalne ettevõte, mille välja töötatud mobiiltelefonil põhinev süsteem aitab vee efektiivsemalt tarbijateni tuua.

PROBLEEM

NextDrop (http://nextdrop.org/) sai alguse 2009. aastal California ülikooli doktorandist Emily Kumpel’ist, kes külastas Indiat oma uurimistöö tarvis. Ta märkas, et Hubli linna inimesed ootasid tihti pikki tunde vee saabumist, kuna linn ei pidanud kinni vee varustamise ajakavast. Linna 1 miljon elanikku sai vett ainult iga 3-5 päeva tagant umbes 4 tundi päevas.[1] Enamus inimesi aga ei saanud endale konteinereid või kaeve vee kogumiseks ja säilitamiseks lubada. See ajendas Emility Californiasse naasedes Hubli elanikele lahendust välja töötama ning koostöös oma professori ning kolleegidega pandi algus NextDropi esimesele pilootprojektile.[2]

LAHENDUS

NextDrop SMSNextDrop on arendanud välja mobiiltelefonil põhineva süsteemi, mis teavitab tarbijaid reaalajas, millal vesi saabub ning veehaldusettevõtteid varustuse ja torude leketega seotud probleemidest. Selleks on ettevõtte tööle pannud erinevate osapoolte vahelise kommunikatsiooni, mis tugineb SMSide saatmisel. Tarbijatele saadetakse SMSi kaudu info, millal nad vett saavad, kui viivitus tekib, kui torudega probleeme on või kui kellelgi on kogukonnas veega seotud uudiseid jagada.[3]

Pealtnäha lihtsa lahenduse taga peitub aga keeruline süsteem – vett haldavad Indias erinevad eraettevõtted ja valitsuse haldusüksused, kelle kõigiga on vaja oma kokkulepped teha. Anu Sridharan, NextDropi kaasasutaja ja tegevjuht, ütleb, et tihti ei olegi probleemiks veenappus, vaid hoopis kehva haldusvõimekus. Inseneridel nimelt puudub informatsioon, kui palju vett reservuaarides on, millised torud lekivad, milline piirkond saab rohkem vett ja milline piirkond kannatab puuduse all.[4] NextDropi kliendiks tarbija kõrval ongi veehaldusettevõtted, keda reaalajas probleemidest informeeritakse. Tagasiside ring käib järgmiselt: elanikule saadetakse SMS sisuga, et vesi saabub tunni aja pärast. Hiljem saadetakse SMS ja uuritakse, et kas see nii ka oli. Kui paljud inimesed samas piirkonnas vastavad, et vesi ei tulnud lubatud ajal, siis teavitatakse sellest valitsust. [5] NextDropi teavitused ja andmevisualisatsioonid aitavad valitsusel adekvaatsemalt ja kiiremini probleemidele reageerida.[6]

ÄRIMUDEL

NextDropi ärimudel on alles väljakujunemisjärgus. Ettevõte alustas pilootprojekti müües teavituste saamist kuuajaste pakettidena, mille hinnaks oli 10 India ruupiat (15 eurosenti). Hiljem aga selgus, et teatud regulatsioonide tõttu on selle raha kätte saamine kulukam kui teenus ise. Hetkel pakutakse teenust tasuta ning ettevõte opereerib $900 000 suurusel stardikapitalil, mille investeeris eelmisel aastal The Social Capital Partnership – Silicon Valleys baseeruv sotsiaalsetesse ettevõtetese investeeriv fond.[7]

MÕJU

Vett ootamasNexDropi sõnum muudab oluliselt inimeste turvatunnet ja elukvaliteeti – eriti naiste elusid, kes veedavad umbes 20-40 tundi kuus Hublis vett oodates.[8] Hirmus õige hetk maha magada on tihtipeale üks perekonnaliikmetest aheldatud kodu külge ning puudub koolist või töölt. NextDropi lahendus pakub inimestele vabadust ning võimalust panustada oma aega rohkem väärtust pakkuvatele tegevustele.

Vaata, mida räägib NextDropi üks asutajatest Anu Sridharan TEDx konverentsil veeprobleemist ja ettevõtte algusloost: http://tedxtalks.ted.com/video/TEDxGateway-Anu-Shridharan-Next (video 10:31 inglise keeles)

[1] Rao, K. (02.08.2013). How mobile phones help bring water to India’s thirsty. http://www.theguardian.com/environment/terra-india/2013/aug/02/india-water-scarcity-simple-data-solutions (07.04.2015)
[2] D’Souza, V. (18.09.2011). Know when next drop of water will come from your tap http://timesofindia.indiatimes.com/city/hubballi/Know-when-next-drop-of-water-will-come-from-your-tap/articleshow/10032857.cms (07.04.2015)
[3] Townsend, J. C. (07.11.2014). Q&A With NextDrop Founder Anu Sridharan. http://www.forbes.com/sites/ashoka/2014/07/11/qa-with-nextdrop-founder-anu-sridharan/ (07.04.2015)
[4] Rao, K. (02.08.2013). How mobile phones help bring water to India’s thirsty. http://www.theguardian.com/environment/terra-india/2013/aug/02/india-water-scarcity-simple-data-solutions (07.04.2015)
[5] Townsend, J. C. (07.11.2014). Q&A With NextDrop Founder Anu Sridharan. http://www.forbes.com/sites/ashoka/2014/07/11/qa-with-nextdrop-founder-anu-sridharan/ (07.04.2015)
[6] Tiwary, A. (12.07.2014). NextDrop: A startup that informs you what time water will be supplied in your area. http://www.firstpost.com/business/startups-business/nextdrop-a-startup-that-informs-you-what-time-water-will-be-supplied-in-your-area-1615803.html (07.04.2015)
[7] Tiwary, A. (12.07.2014). NextDrop: A startup that informs you what time water will be supplied in your area. http://www.firstpost.com/business/startups-business/nextdrop-a-startup-that-informs-you-what-time-water-will-be-supplied-in-your-area-1615803.html (07.04.2015)
[8] Rao, K. (02.08.2013). How mobile phones help bring water to India’s thirsty. http://www.theguardian.com/environment/terra-india/2013/aug/02/india-water-scarcity-simple-data-solutions (07.04.2015)

Lisa oma kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s