3 põhjust miks andmete kogumise ja mõju mõõtmisega tegeleda


In God we trust. All others must bring dataKahtlemata võib öelda, et iga sotsiaalse ettevõtte ja vabaühenduse jaoks on oluline ühiskonnas positiivse muutuse loomine. Oma tegevuse mõjust rääkides kiputakse aga sageli üldistama või andma intuitiivseid hinnanguid. Miks on oluline sellest kaugemale minna ning oma mõju konkreetsetele andmetele tuginedes hinnata?

Mõju võiksime siinkohal mõtestada kui ühiskonnas loodavat pikaajalist süstemaatilist muutust, mida on võimalik toetada andmete ja lugudega. Oma mõju väljendamise hea näitena välismaalt võib tuua WakaWaka. Lisaks sellele, et WakaWaka lampide kasutamine säästab aastas 148 994 tonni CO2 ja 5,9 miljonit dollarit, mõjutab see oluliselt hariduse omandamist. Nimelt lastel, kellele jagati päikeseenergial töötavad lambid, paranesid koolis kahe aasta jooksul tulemused kaks korda. Kohalikul tasandil on siinkohal heaks näiteks Tagurpidi Lavka, kelle tegevus tõi 2013. aastal talunikule/väiketootjale keskmiselt 110 € eest kuus lisatulu.[1] Teise näitena võiks tuua SA Kiusamise Vastu, mis juba oma esimese tegevusaasta jooksul suutis tõestada, et KiVa programmi rakendamise tulemusel langes kiusamise ohvrite osakaal 3,7%.[2] Miks on oluline oma tegevuse kohta andmeid koguda ja mõju konkreetsemalt mõõta?

nr1Paremate juhtimisotsuste tegemiseks

Andmete kogumine ja anlüüsimine aitab aru saada, mis töötab ja mis ei tööta Sinu sihtgrupi peal ning välja selgitada, kas Sinu organisatsiooni tegevused reaalselt loovad oodatud mõju. See omakorda aitab vastu võtta paremaid juhtimisotsuseid. Kui oodatud mõju on väiksem, siis võib see olla märk sellest, et Sul tuleb oma strateegia ja tegevusmudel üle vaadata. Võib juhtuda, et oled arvestamata jäänud mingi välise faktori, mis Sinu sihtgruppi oluliselt mõjutab ja mida peaksid oma tegevusse integreerima. Kui oodatud mõju saavutatakse või on see oodatust suurem, siis see näitab, et Sinu tegevusmudel toimib ning tasub edasi mõelda kuidas oma mõju veelgi suurendada.

nr2Oma sõnumi selgelt kommunikeerimiseks

Peaaegu iga organisatsiooni lehel võime leida missiooni, eesmärkide ja tegevuste kirjelduse. Vähem on neid, kes kommunikeerivad oma tegevuse tulemusi. Hoopis vähem aga neid, kes tegelevad oma tegevuse mõju hindamisega. Seega puhtalt see, et Sa mõju mõõdad on juba Sinu organisatsiooni teistest eristav faktor ja võib anda Sulle olulise eelise. Toetavad andmed ja lood tekitavad usaldusväärsust ning aitavad efektiivsemalt oma sõnumit sidusrühmadele kommunikeerida. Samuti toetavad need Sinu müügijuttu ja võimaldavad oma tooteid ja teenuseid paremini müüa.

nr3Rahastusvõimaluste suurendamiseks

Organisatsioonid, kes suudavad oma mõju näidata, parandavad oluliselt oma võimalusi rahastuse leidmiseks. Olemasolevatele rahastajatele annab see märku, et nende rahaline panus on loonud muutuse ning võib olla aluseks pikaajalistele koostöölepingutele. Samuti on konkreetsete andmetega lihtsam kõnetada uusi potentsiaalseid partnereid. Läbirääkimistel võivad olemasolevad andmed osutuda oluliseks argumendiks, kuidas oma tegevusi laiendada – näiteks x ühikut täiendavat ressurssi võimaldaks meil tekitada y ühikut mõju.

Mõju mõõtmisel on veel mitmeid häid külgi –  tulemused aitavad ka oma meeskonda motiveerida ning näidata, et nende panus on käegakatsutavat muutust loonud. Andmete kogumise ja kommunikeerimisega toetad Sa ka terve sektori arengut, võimaldades sidusrühmadel võtta vastu teadlikumaid otsuseid.  Sellest, kuidas mõju mõõta ja millised on siinkohal võimalikud tööriistad, räägime juba ühes järgmises postituses.

[1] Sotsiaalsete Ettevõtete Võrgustik (18.02.2014). Tagurpidi Lavka: Tulemuste ja mõju raport (2011. – 2013. aasta). http://sev.ee/wp-content/uploads/2014/02/Tagurpidi_Lavka_m%C3%B5ju_raport_18-02-14.pdf (21.04.2015)
[2] SA Kiusamise Vastu, Eesti Lastekaitse Liit (21.11.2014). Pressiteade: Kooliterviklik ennetusprogramm aitab vähendada kiusamise ohvrite hulka. http://www.kivaprogram.net/estonia/uudised/kooliterviklik_ennetusprogramm_aitab_vahendada_kiusamise_ohvrite_hulka (21.04.2015)

One Reply to “3 põhjust miks andmete kogumise ja mõju mõõtmisega tegeleda”

Lisa oma kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s