Vastutustundlik ettevõtlus: kas ainult suurettevõtetele?


Kui vähegi jälgida ettevõtlusteemalist kirjandust, siis võib tähele panna, et vastutustundlikust ettevõtlusest on saanud laialt kasutatav moetermin.

„Tegemist on uue reaalsusega ettevõtja jaoks. Soovides kasvada või laieneda välismaale saab vastutustundlikkusest kriitiline usaldusväärsuse näitaja” ütleb Vastutustundliku Ettevõtluse Foorumi tegevjuht Kristiina Esop.

Samas olid Arvamusfestivalil paneelis „Vastutustundlik ettevõtlus – keda huvitab?” kõnelejad üsna üksmeelsed: vastutustundlik olla ei ole odav. Ja just see asjaolu võib paljudele väikestele või alustavatele ettevõtetele selle teema juures demotiveerivalt mõjuda, kuna nende jaoks on esmatähtis ellu jääda. Kulude kokkuhoid ning läbi ja lõhki vastutustundlik tegutsemine ei pruugi täies mahus omavahel kokku sobida.

Teisest küljest aga muutub tarbija järjest teadlikumaks. Meediakajastus ja dokumentaalfilmid (näiteks värskeim vastutustundetut moetööstust avav film „The True Cost”) on teinud oma töö, ja järjest rohkem on neid inimesi, kes ei aja taga üksnes soodsaimat hinda, vaid ka toote taga olevat lugu. Loomulikult on tarbija valivam eelkõige heaoluriikides. Eestis ei ole aga iga klient veel valmis „vastutustundliku” toote eest rohkem maksma (iseasi, kas ta üldse peaks), kuid kahe hinna poolest sarnase toote puhul kaalub üle see, mille ökoloogiline või eetiline jalajälg on väiksem.

Kuidas peaks siis väikeettevõtja toimima? Kui on tegemist alles alustava äriga, siis soovitatakse vastutustundlikkus otse ärimudelisse kirjutada: see, kust tuleb tooraine, millist tööjõudu kasutatakse ja kuidas oma töötajasse suhtutakse, kas tegutsetakse ausalt ja läbipaistvalt – lõpuks see moodustabki konkurentsieelise ja teeb toote konkurentidest eristuvaks. Osava planeerimise juures on võimalik ka hinna proportsioon kliendile harjumispärasel tasemel hoida.

Juhul, kui ettevõte on juba pikemalt tegutsenud, kuid vastutustundlikkus on alles värskelt huviorbiiti sattunud, ei saa kindlasti ettevõte tegutsemises muudatusi ühe päevaga läbi viia. Sel juhul peaks samuti alustama ärimudeli ülevaatamisest. Kuid mis kõige olulisem – ettevõtte tiim peab vastutustundliku tegutsemise ideega kaasa tulema. Ning seda mitte lihtsalt „linnukese” pärast. Juhil võib mõnikord olla päris keeruline juurutada organisatsioonis vastutustundliku tegutsemise põhimõtted, kui nendele ei ole varem tähelepanu pööratud.

Kindlasti võivad paljud väiksemad ettevõtjad arvata, et ehk sellist muutust ei ole nende organisatsioonis vaja, et see on liiga kallis või keeruline nende ärivaldkonna jaoks, või et kliendile see just nii oluline ei ole. Kuid siinkohal nõustun Arvamusfestivali diskussioonipaneelis osalejatega, kes pooleteisttunnise arutelu lõpuks jõudsid järgmisele kokkuvõttele: täna on vastutustundlik ettevõtlus konkurentsieelis, mis Sind sarnaste ettevõtete taustal esile tõstab; juba homme on see aga iga ärivaldkonna lahutamatu atribuut, ilma milleta ei ole ettevõtel lootust kaua tegutseda.

Lisa oma kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

w

Connecting to %s