Kas vabaühendust on lihtsam turundada kui äriettevõtet?


Kui veel mõni aasta tagasi tundus kuidagi kohatu kasutada sõnu “turundus” ja “vabaühendus” samas lauses, siis praeguseks on asi muutunud.

Mittetulundusorganisatsioonide turundusele on pühendatud arvestatavas koguses raamatuid ning samuti korraldatakse regulaarselt selleteemalisi koolitusi. Kuid miks on vabaühenduste turundus omatette valdkond ning kuidas ta erineb harjumuspärasest, ärimaailma valdkonda kuuluvast turundusest?

Sihtrühmad

Esimene erisus on turunduskommunikatsiooni sihtrühmad. Täpsemalt öeldes nende arv. Vabaühendusel on neid oluliselt rohkem kui äriettevõttel. Need on otsesed kasusaajad ja huvigrupid, potentsiaalsed vabatahtlikud ja koostööpartnerid, rahastajad (sh nii eraisikud kui ka organisatsioonid), avalik sektor. Kuna kõigilt neilt oodatakse reaktsiooni ehk tegutsemist, on edu saavutamiseks hädavajalik suunata kogu sihtrühmade spektrumile vastavad järjepidevad sõnumid, seda loomulikult sobivate kanalite vahendusel.

Sõnumid

Kuna sihtrühmi on palju, ei piirdu vabaühendus kunagi ühe turundussõnumiga. Näiteks otsest sihtrühma kutsutakse osa võtma, kaasatundvaid kodanikke ja organisatsioone raha annetama või vabatahtikuna abiks olema, avaliku sektori organisatsioone probleemile tähelepanu pöörama. Ja igaühele neist peab rääkima oma loo, kõnetama põhjendatud argumentidega ja pöörduma sobilikus toonis. See kõik vajab omakorda läbimõtlemist ja oskuslikku teostamist.

Vahendid

Eelkõige eelarve. Kui äriühingu jaoks on turundus õigustatud ja vajalik kuluartikkel, siis vabaühendusel ei ole nii lihtne “reklaamiraha” eraldada. Nii ühiskonna ootus, kui ka organisatsiooni enda positsioon on üldjuhul see, et vahendid suunatakse esmalt põhitegevusse. Seega jääb turunduseks mõeldud rahaline ressurss minimaalseks. Sarnane loogika kehtib ka ajaressursi kohta.

Kokkuvõtlikult öeldes ei ole vabaühenduse turundus vastupidiselt levinud stereotüübile lihtsam kui äriettevõtte oma. Kuigi esmapilgul tundub, et kui tegeled sotsiaalse probleemi lahendamisega, on oma üleskutset edukalt inimesteni viia lihtsam, siis tegelikult võib mittetulundusliku organisatsiooni turundus olla märksa keerulisem töö.

Lisa oma kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s