SOAR: alternatiiv SWOT-analüüsile


SWOT-analüüs on väga levinud meetod lähteolukorra kaardistamiseks üsna paljudes olukordades, näiteks strateegia väljatöötamise või projekti kavandamise käigus. See levinud tööriist aitab läbi mõelda, mis on praegusest olukorrast lähtudes organisatsiooni tugevused, nõrkused, võimalused ja ohud. Samas on SWOTil ka arvestataval hulgal miinuseid: esiteks tehakse seda sageli liiga pealiskaudselt, rikkudes õiget tehnikat; teiseks kasutatakse seda maailmapraktikas liigagi tihti. Minu enda seisukoht, miks SWOT ei ole kõige parem tööriist lähteolukorra kaardistamiseks, on selle liigne keskendumine negatiivsetele teguritele: nõrkused ja ohud on küll olulised, kuid kui nendele keskenduda liiga põhjalikult, ei lisa see planeerimisprotsessile optimismi.

SWOT-meetodi alternatiiv on SOAR-analüüs. See võtab fookusesse tugevused (strengths), võimalused (opportunities), püüdlused (aspirations) ja tulemused (results). Oma vormilt on ta üsnagi SWOTi sarnane, kuid keskendub rohkem positiivsemale.

soar analuus

Kuidas SOAR-analüüsi teha?

1. Kaardista tugevused. Küsimused, mis suunavad mõttekäiku tugevuste väljatoomisel, on järgmised:

  • mis on see, mida organisatsioon teeb tõesti hästi;
  • mis on organisatsiooni eelised konkurentide ees;
  • millised ressursid annavad konkurentsieelise?

2. Too välja võimalused. Võimalused on sisemised või välised asjaolud, mis võivad aidata parandada tulemusi. Näiteks on need rahuldamata kliendi vajadused või valdkonna kiire tehnoloogiline areng. Ka ohud või nõrkused (mis oleks SWOTis kirja läinud) saab sõnastada võimalusteks.

3. Kirjelda oma püüdlusi. Milline sooviks organisatsioon tulevikus olla? Mis on see lähenemine, mille poole igapäevases töös pürgitakse. Sõnastades oma püüdlusi on oluline võtta arvesse ka vaade organisatsioonist väljapoolt: millistena me tahame, et meid teised näeksid?

4. Defineeri oodatud tulemused. Tulemused võiksid olla võimalikult selgelt mõõdetavad. Nad näitavad, mille järgi peaks aru saama, kui soovitud tulemused on saavutatud.

Nii nagu SWOTis on ka SOAR-analüüsi ruutude paigutuses oma loogika. Ülemine rida kirjeldab hetkeolukorda ning alumine on suunatud tulevikku. Teisisõnu, püüdlused on ehitatud praeguste tugevuste peale ja tulemused näitavad võimaluste edukat ärakasutamist.

SOAR-analüüsi väljaprinditavat PDF-põhja saad alla laadida siit.

Lisa oma kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s