Neli viisi, kuidas testida (äri)idee elujõulisust?


ariidee-valideerimineÄri- või projektiideed tunduvad enamikel juhtudel nende autoritele suurepärased. Ometi väga paljud neist siiski ei saavuta elluviimisel oodatud edu. Miks see nii juhtub ja kuidas seda vältida?

Enamjaolt on selle põhjus väga lihte – teostusega läheb nii kiireks, et jääb vahele oluline etapp – idee valideerimine. Valideerimine tähendab idee asjakohasuse kinnituse leidmist. See on vajalik seetõttu, et meile väga sageli tundub, et me täpselt teame, mida ja kuidas klient vajab. Millisel viisil aga veenduda, et see on tõepoolest lahendus, mille eest ta oleks nõus maksma? Seda teadmist on ideaalis vaja enne, kui mittetoimiva idee realiseerimiseks on juba liiga suured investeeringud tehtud.

Oma ideed saab valideerida neljal väga lihtsal viisil.

1. Jaga oma ideed teistega.

Väga sageli kohtan suhtumist „Mul on nii hea idee, et ma igaks juhuks ei jaga seda teistega, muidu ehk keegi teeb ära ja saab minu asemel rikkaks.” See on ilmselt alustavate ettevõtjate seas kõige enamlevinud ekslik hoiak. Esiteks: inimesed viitsivad teiste ideid teostada äärmiselt harva, enamik meist eelistab enda omadega tegeleda. Teiseks: mida rohkem sa räägid oma mõttest, seda rohkem tagasisidet ja täiendavaid mõtteid sa selle kohta saad. Just nii muutub Sinu algne mõte rafineeritud unikaalseks väärtuspakkumiseks, millel on tõepoolest turul lootust.

2. Otsi sarnaseid tooteid või teenuseid.

Kuigi see paljudele ei meeldi, on enamik ideedest, mis meile tulevad, juba kusagil kellegi poolt teostatud.. Uuri, kuidas seda on tehtud, kuidas neil on läinud ja mida saaks sellest õppida. Sisuliselt tähendab see seda, et keegi teine on Sinu idee juba ära valideerinud ja Sulle jääb ainult sellest järeldusi teha.

3. Loo prototüüp.

Sõltumata sellest, kas lood füüsilist toodet või immateriaalset teenust, tasub alati luua esmalt lihtne ja üpris sümboolne prototüüp. Selle eesmärk on anda potentsiaalsele kliendile selgem arusaam ja tunnetus Sinu idee osas ja anda talle võimalus teha konkreetsed ettepanekud selle paremaks muutmiseks.

4. Müü enne, kui su toode on olemas.

Tagasiside võib olla petlik: väga paljud võivad Sulle kinnitada, et on valmis Sinu kavandatavat toodet või teenust ostma (või projekti rahastama) lihtsalt sellepärast, et mitte valmistada Sulle pettumust. Kui aga asi jõuab raha maksmiseni, siis võib juhtuda, et reaalseid huvilisi on kordades vähem. Selle vältimiseks võib proovida teha eelmüüki. Kui suudad leida inimesi, kes on valmis tegema ettemaksu, et soetada toodet, mis on alles loomisel, siis võid olla kindel, et hiljem ei pea Sa pettuma.

Nagu näha, ei ole idee valideerimise võtted üldsegi keerulised. Julgen isegi arvata, et suure tõenäosusega jäetakse need sammud sageli vahele just seetõttu, et nad on nii lihtsad. Samas olen väga paljude näidete põhjal veendunud, et ilma idee valideerimiseta seda ellu viima asuda on põhjendamatu (ja väga kõrge) risk, mida arukas ettevõtja igal juhul vältima peaks.

Lisa oma kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s